Vioolspelen met autisme

Iedereen heeft een eigen manier van leren, of het nu gaat om leren rekenen, schrijven of een instrument bespelen zoals de viool. Iemand met autisme vormt daar geen uitzondering op. Uit ervaring, Wendela geeft les aan verschillende mensen met een vorm van autisme, weet ze inmiddels dat muziekles voor een leerling met autisme vraagt om heldere aanwijzingen, concrete opdrachten en voorbeelden. Regelmatig herhalen en terugvragen wat je gezegd en gedaan hebt, duidelijk voordoen wat je zegt. Vaak helpt het luisteren naar de klank van je instrument, ieder heeft zijn/haar eigen muzikale beleving. Een vaste lesopbouw kan voor sommigen bijdragen aan een prettige en veilige leeromgeving. Basisrust is voor velen de voorwaarde om zich je te kunnen ontwikkelen en nieuwe vaardigheden aan te leren. 

Altijd staat de leervraag van de leerling voorop als uitgangspunt van de les. En weet je niet wat je vraag is? Dan onderzoeken we dat, al spelend en lerend. Enthousiasme, respect en speelplezier kunnen in zo’n setting bloeien.

Uit onderzoek blijkt overduidelijk dat muziek maken/luisteren de ontwikkeling van de hersenen van kinderen positief beïnvloed. Met muziek bezig zijn stimuleert het denken, het samenwerken van de Linker- en rechterhersenhelft, het vergroot het inlevingsvermogen, stimuleert persoonlijke ontwikkeling en geeft zelfvertrouwen. Zelf klank maken en verschillende toonhoogtes horen, helpt om beter nuances in de taal te interpreteren. 

Vioolles bij Wendela? Lees hier verder.